بازگشت

معرفی رشته پرستاری:

رشته پرستاری هدف تربیت کارشناسان پرستاری جهت آموزش و ارائه خدمات به مردم در زمینه های زیر می باشد :

1-ارائه مراقبت و مشاوره های پیشگیری در بیماریهای داخلی-جراحی شامل (بیماریهای گوارش-ارتوپدی-اورلوژی-سرطان-مفاهیم-تعادل آب و الکترولیتها-غدد-قلب و عروق-عفونی-تنفس-اتاق عمل-سوختگی-پوست-چشم-گوش-اعصاب-سالمندی) مراقبتهای ویژه شامل (Icu ,ccu, دیالیز و فوریتها ) و کاربرد آنها در امور بالینی

2-ارائه مشاوره های روانشناسی به بالغین – کودکان – سالمندان جهت پیشگیری و مراقبت در بیماریهای روانی و بهداشت روان در دوران مختلف زندگی

3-ارائه مراقبتها و مشاوره های پیشگیری مبتنی بر شواهد و پژوهش های جدید در زمینه آموزش بهداشت فردی – خانواده و جامعه

4-ارائه مراقبت و مشاوره های پیشگیری – درمانی و آموزشی در زمینه بیماریهای ژنتیک – مادرزادی- داخلی و جراحی در کودکان – زنان و مادران و نوزادان مبتنی بر پژوهش های نوین

5-بررسی روشهای جدید مدیریت جهت اداره بخشهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی جهت ارائه خدمات با کیفیت برتر و حاکمیت بالینی مبتنی بر منشور اخلاق حرفه ای

6-توانایی استفاده از روشهای نوین پژوهشی و بررسی اطلاعات جهت دسترسی به اطلاعات نوین گروه پزشکی و پرستاری

 

معرفی رشته  مامایی:

ماما شخصی است که دوره آموزشی مامائی گذرانده باشد و قادر به نظارت و مراقبت زن در دوره حاملگی , زایمان و بعد از زایمان بوده و با مسئولیت پذیری خویش هدایت زایمان را بعهده گرفته و قادر به مراقبت از نوزاد و طفل ,شناسائی و پیشگیری از شرایط غیر طبیعی در مادر و کودک ,مشاوره و آموزش در حاملگی ,ذ تنظیم خانواده و مراقبت از کودک باشد. تنظیم برنامه آموزشی جهت والدین , آموزش و هدایت در موارد اورژانسهای مامایی , داشتن مهارتهای ارتباطی با مراجعین , آشنا با چگونگی انجام پژوهش و تحقیق باشد زیرا که یک زن در تمام سنین باروری وابسته به شخص (معمولا زن دیگری) می باشد که این شخص می تواند یک ماما باشد که مهارت او بر پایه آمیزه ای از فن و علم می باشد.

تعریف :

مامایی یکی از زیر مجموعه های علوم پزشکی است که نقش های بسیار گسترده ای اعم از نقش مشاوره ای آموزشی ,مراقبتی, حمایتی , درمانگری و تحقیقاتی دارد. البته تمامی این نقشها در ارتباط با مادر و کودک و آموزش به دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن می پردازد.هدف رشته مامایی تربیت کارشناسان متعهد در زمینه آموزش و خدمات مامایی است . به طوری که با کارآیی و مهارت لازم بتوانند به ارائه خدمات گسترده بهداشتی و مامایی جهت تامین سلامت مادران و کودکان جامعه اسلامی ایران بپردازند.

مقاطع تحصیلی و گرایش های رشته مامایی : این رشته در حال حاضر در مقاطع کاردانی , کارشناسی پیوسته , کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری در داخل کشور ارائه می گردد.

گرایشها :

این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی دارای گرایش نیست و به صورت عمومی ارائه می شود. ولی در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش بهداشت مادر و کودک و گرایش آموزش مامایی می باشد.

امکان ارائه تحصیل در رشته های همجوار:

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی این رشته می توانند در رشته هایی همچون فیزیولوژی , آناتومی و آموزش بهداشت و ... ادامه تحصیل دهند.طول مدت آموزش و دوره های خاص : طول دوره آموزش در مقطع کاردانی 2 سال و در دوره کارشناسی 4 سال می باشد تعداد واحدهای درسی که دانشجو در مقطع کارشناسی می گذراند حدود 135 واحد است که شامل 20 واحد دروس عمومی, 20 واحد دروس پایه و 17 واحد دروس اصلی, 62 واحد دروس تخصصی و 16 واحد کارآموزی می باشد . دوره کارآموزی هر درس در بخش یا درمانگاهها و زایشگاهها با سرپرستی مربی به طور مقطعی همزمان با گذراندن واحد نظری ارائه می گردد.

فرصتهای شغلی موجود برای فارغ التحصیلان رشته مامایی: فارغ التحصیلان رشته مامایی می توانند در بیمارستانها , زایشگاهها ,درمانگاهها و مراکز بهداشتی مشغول به کار شوند.همچنین فارغ التحصیلان دوره کارشناسی می توانند با دریافت مجوز مطب خصوصی داشته باشند و به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بپردازد.همچنین در بخش آموزش فارغ التحصیلان  می توانند در دانشکده های پرستاری و مامایی وظیفه سرپرستی دانشجویان مامایی را در کارآموزی به عهده گیرند.
فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد می توانند به عنوان سرپرست و مدیر بخشهای مختلف درمانی و سوپروایزر آموزشی در سطح بیمارستانها مشغول به کار شوند همچنین می توانند در پستهای مدیریتی و ستادی در مراکز بهداشتی-درمانی فعالیت کنند.

 

10.اولویت های پژوهشی و تحقیقاتی دانشکده پرستاری و مامایی

1.1.الف.10.اولویتهای مصوب و ارسالی دانشکده
1.گروه پرستاری

  
1.1.الف10.ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماریها (حمایت – کیفیت و امنیت بیمار)
   1.2.الف.10.توسعه عملکرد مبتنی بر شواهد و ترجمان دانش
   1.3.الف.10.مراقبت از خود در بیماری های مزمن
      -    کیفیت زندگی در بیماری های مزمن
      -    پرستاری مراقبت های ویژه
      -    سالمندی و پرستاری های مربوطه
   1.4.الف.10.بررسی آگاهی زنان باردار نسبت به بهداشت فردی در زمان وقوع بحران
   1.5.الف.10.تعیین میزان عفونتهای بیمارستانی در بخشهای مختلف
   1.6.الف.10.استفاده از طب مکمل در پرستاری و توانمندسازی پرستاران در زمینه مراقبتهای نوین
   1.7.الف.10.بررسی تکنیکهای جدید (پانسمان های بیولوژیک
, نوردرمانی, لیزر)
   1.8.الف.10.آموزش به بیمار ( موانع و تسهیلات انجام آن
,راهکارها)
   1.9.الف.10.موانع و تسهیلات انجام پژوهش های پرستاری در بیمارستانها و مراکز درمانی
   1.10.الف.10.آموزش مداوم پرستاری (نیازها – طراحی دورههای آموزش)
   1.11.الف.10.تعیین خطاهای دارویی و بکارگیری روش های تعدیل آن

2.پرستاری کودکان
2.12.الف.10.توانمند سازی والدین در مراقبت از کودکان (سالم, بیماری های حاد و مزمن )
2.13.الف.10.لزوم حمایت از حقوق کودک (سالم/بیمار)
2.14.الف.10.بررسی شاخص های سلامت کودک در مهد کودکها و مدارس (چاقی-اکنه-سبک زندگی-آنمی)
2.15.الف.10.اثر اجرای جلسات آموزشی (مشورتی) برای والدین کودکان کاندید پیوند مغز استخوان – مراحل درمان سرطان
2.16.الف.10.بررسی علل آزاد کودکان در خانواده های ایرانی
2.17.الف.10.بررسی اثر همراهی والدین کودکان مبتلا به سرطان در پذیرش درمان توسط کودک بیمار
2.18.الف.10.ارتقاء کیفیت غربالگری کودکان در سطح جامعه – مدرسه و مراقبتهای ویژه نوزادان و کودکان
2.19.الف.10.طراحی الگوی مراقبتی از کودکان در بحران
2.20.الف.10.طراحی مدل مراقبتی کودکان مبتلا به بیماریهای حاد – مزمن – مرحله نهایی زندگی

3.پرستاری بهداشت باروری و سلامت زنان
3.21.الف.10.بهداشت باروری و سلامت زنان
3.22.الف.10.آموزش به بیمار
3.23.الف.10.طب مکمل و جایگزین
3.24.الف.10.ارتقاء سلامت و سبک و کیفیت زندگی
3.25.الف.10.ابزارسازی و سایکومتری
3.26.الف.10.ارتقاء کیفیت مراقبت در مکانهای مختلف (بیمارستانها
, مراکز بهداشتی , مدارس , محیط کار)
3.27.الف.10.عملکرد مبتنی بر شواهد

4.روان پرستاری
4.28.الف.10.بررسی میزان و شیوع خشونت های خانگی در زنان
4.29.الف.10.بررسی میزان و شیوع پرخاشگری بیماران معتاد نسبت به خانواده
4.30.الف.10.جامعه و تعیین نوع خشونت های آنها
4.31.الف.10.بررسی اثر بخشی آموزش خانواده بیماران مبتلا به هپاتیت و ایدز در اتخاذ رفتارهای پیشگیری و پذیرش بیمار
4.32.الف.10.بررسی اثر کلاسهای آموزشی جهت خانواده های بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن و عفونی در زمینه واکنشهای رفتاری نسبت به بیمار
4.33.الف.10.بررسی میزان اثر بخشی مشاوره خانواده بر کاهش سوء رفتار نوجوانان
4.34.الف.10.بررسی نیازهای آموزشی والدین خانواده در درمان بیماران با تشخیص های روان
4.35.الف.10.بررسی مشکلات قانونی برای پرستاران شاغل در بخش روان
4.36.الف.10.بررسی کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به اختلالات مزمن روانی و نقش پرستار در بهبود آن
4.37.الف.10.بررسی میزان آسیب شغلی در پرستاران بخش روان
4.38.الف.10.علل خودکشی بیماران در بیمارستانهای روان
4.39.الف.10.انگیزه های پرستاران شاغل در بخش روان و راهکار بهبود شرایط شغلی
4.40.الف.10.بررسی نیازهای آموزشی پرسنل پرستاری در ارتباط با روش های جدید درمان بیماران روان
4.41.الف.10.آموزش روشهای برقراری ارتباط و نقش آن در رضایت مندی شغلی پرستاران
4.42.الف.10.مشکلات شایع دوران نوجوانی (اعتیاد-ارتباطات جنسی-خودکشی)
4.43.الف.10.مشکلات شایع دوران جوانی (دانشجویی-اشتغال-کارآفرینی)
4.44.الف.10.رفتارهای پرخطر در دوره های نوجوانی و جوانی
4.45.الف.10.سلامت روان اقشار مختلف دانش آموزان
, دانشجویان و ...
4.46.الف.10.سلامت روان در بیماریهای شایع و مختلف
4.47.الف.10.تاثیر اجرای مداخلات مختلف به منظور افزایش سلامت روان
4.48.الف.10.بررسی تاثیر میلیوتراپی با محیط درمانی در بخشهای روان پزشکی بر بهبودی بیماران روانی
4.49.الف.10.بررسی نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به بیماران روانی و تاثیر آموزش بر نگرش دانشجویان
4.50.الف.10.بررسی تاثیر مداخلات غیر دارویی روانپرستار در بخشها داخلی – جراحی بعنوان مشاور
4.51.الف.10.بررسی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان
, پرستاران و دانش آموزان
4.52.الف.10.بررسی رضایت شغلی در روانپرستاران
4.53.الف.10.طب مکمل و سنتی
4.54.الف.10.مراقبت و ارائه راهکار دوران بارداری ( مادری ایمن
, تغذیه , ورزش , واکسیناسیون , ارزیابی سلامت جنین , غربالگری , اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر)
4.55.الف.10.راهکارهای کاهش درد ز
ایمان , زایمان فیزیولوژیک
4.56.الف.10.حاملگی های پر خطر
4.57.الف.10.غربالگری سرطان های زنان
, مسائل روحی و روانی , بیماریهای عفونی و واگیر و مقاربتی

5.مدیریت و آموزش پرستاری
5.58.الف.10.ویژگی های کار پرستاری در بخش های مختلف
5.59.الف.10.تطابق استانداردهای مراقبتی با خدمات انجام شده
5.60.الف.10.تعیین انگیزه شغلی در بخشهای مختلف ( سرطان
, عفونی ,اورژانس)
5.61.الف.10.بکارگیری روشهای جدید مدیریتی در خدمات پرستاری و مامایی
5.62.الف.10.راه اندازی تیم تجهیزات پزشکی متشکل از پرستاران
5.63.الف.10.بررسی ارتباط عملکرد پرستاران با رضایت شغلی آنان در بخش های متفاوت
5.64.الف.10.بررسی استاندارد نیروی انسانی پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه و اثر آن بر کیفیت خدمات پرستاری
5.65.الف.10.بررسی میزان رضایت شغلی در پرستاران شاغل در بخشهای مختلف (پوست
, روان و ...)
5.66.الف.10.بررسی میزان رضایت پرستاران  از روشهای مراقبتی متنوع ارائه شده در بیمارستانها
5.67.الف.10.بررسی عوامل موثر در ارائه روشهای مختلف مراقبت از بیمار
5.68.الف.10.بررسی میزان آگاهی پرستاران و مدیران از شرح وظایف
5.69.الف.10.بررسی میزان قدرت عملکرد مدیران و پرسنل پرستاری
5.70.الف.10.بررسی رضایتمندی پرستاران از امکانات موجود در محل کار
5.71.الف.10.بررسی دیدگاه مدیران بیمارستانها در زمینه ایجاد امکانات رفاهی و افزایش
5.72.الف.10.بررسی تعداد پرستار به تخت در بخش های مختلف (کودکان
, پوست , روان و ....)
5.73.الف.10.بررسی شیوه های مدیریت در پرستاری
5.74.الف.10.ارزشیابی مراقبتهای پرستاری
5.75.الف.10.ارتقای کیفیت مراقبتهای پرستاری
5.76.الف.10.ارزشیابی ساختار بیمارستانهای کشور
5.77.الف.10.ارزشیابی رضایت بیماران از مراقبت پرستاری
5.78.الف.10.بررسی علل عدم قاطعیت پرستاران در حرفه
5.79.الف.10.بررسی امکان اجرای شرح وظایف پرستاری
5.80.الف.10.بررسی توانمندی پرسیجرها در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
5.81.الف.10.درک مدیران گروه های آموزشی از مدیریت آموزشی
5.82.الف.10.مراقبتهای بالینی به ویژه در بخش های
CCU,NICU ,اورژانس
5.83.الف.10.جایگاه آموزش به بیمار و بررسی و مقایسه روشهای مختلف آن
5.84.الف.10.جایگاه
team work در فضای دانشکده و بیمارستان
5.85.الف.10.درک پرستاران از
Coaching
5.86.الف.10.بررسی نیازهای روانی اجتماعی دانشجویان پرستاری (به ویژه دانشجویان شهرستانی ساکن خوابگاه)
5.87.الف.10.بررسی کیفیت زندگی کاری پرستاران و دانشجویان پرستاری
5.88.الف.10.بررسی هویت حرفه ای در پرستاران و دانشجویان پرستاری
5.89.الف.10.بررسی موضوعات اخلاقی در فعالیت های آموزشی
, پژوهشی و بالینی پرستاری

6.اولویتهای سایر نهادها و سازمانها
6.90.الف.10.آموزش در زنان و مامایی
6.91.الف.10.اخلاق مامایی
6.92.الف.10.روش های درمان سرطان های زنان
6.93.الف.10.غربالگری در زنان و مامایی
6.94.الف.10.مراقبتهای مبتنی بر شواهد در مامایی
6.95.الف.10.اختلالات جنسی
6.96.الف.10.تفکر انتقادی
6.97.الف.10.مراقبتهای بارداری
6.98.الف.10.بهداشت مادر و نوزاد
6.99.الف.10.مراقبتهای زایمان و بعد از زایمان
6.100.الف.10.تنظیم خانواده
6.101.الف.10.نازایی
6.102.الف.10.مشاوره و مدیریت در زنان و مامایی
6.103.الف.10.کاربرد
IT در مدیریت بهداشتی , بیمارستانی , اطلاعات جامعه
6.104.الف.10.حوزه های مرتبط با آموزش و پرورش
, مهد های کودک , سرای سالمندان , کارخانجات , مراکز ترک اعتیاد , بهزیستی
6.105.الف.10.مدیریت بیمارستانی
6.106.الف.10.مدیریت دانشگاهی
6.107.الف.10.مدیریت بر مبنای صفر و برنامه ریزی های دراز مدت طرح های اقتصادی در حوزه بهداشت
6.108.الف.10.موضوعات مرتبط با مباحث داخلی و جراحی

10.اولویتهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشکده پرستاری و مامایی

ب.اولویتهای ارسالی از سازمان مرکزی به عنوان طرح کلان
1.ب.10.با توجه به تنوع بیماریهای مبتلا به جامعه و با توجه به هزینه های تشخیص و درمان و بار بیماریهای چهارگانه ی سرطان , دیابت ,بیماریهای قلب و عروق و بیماری های دستگاه ایمنی , در این سند این بیماریها از اولویت بر خوردارند
2.ب.10.با الهام از روش ها و فرایندهای موجود در طبیعت , در پیاده سازی اولویتهای زیر روشه های زیست الگو ارجح خواهند بود / مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت
3.ب.10.بر توسعه ابزارهای دقیق تاکید می شود
4.ب.10.تولید مواد اولیه دارویی با تکیه بر مهندسی معکوس
5.ب.10.دست یابی به روش ها و فناوری های نوین و کارآمد دارویی
, درمانی و تشخیصی
6.ب.10.دست یابی به روش ها و فناوری های طبیعی و سنتی
7.ب.10.تولید آنتی بادی منوکلونال
,واکسن ها پروتئین های نوترکیب
8.ب.10.دست یابی به مبانی علمی و فناوری تولید تجهیزات پزشکی شامل :
- تصویر برداری
- شتاب دهنده های یونی و غیر یونی
- تشخیص و درمان مبتنی بر فناوری های فوتونیک و لیزر
- اسپکتروسکوپی
- گرماسنجی های دقیق
- دوربین های گاما
- طراحی و تولید ملزومات مصرفی پزشکی شامل استنت ها
, ایمپلنت ها , کانترها , بالن ها , لنزهای تماسی و ...
- توسعه و به کار گیری نرم افزارهای پیشرفته برای شناخت بیماری ها
- توسعه روش های تشخیص ملکولی سریع و دقیق(مبتنی بر ابزار دقیق ) و کارآمد و پیش از بروز علامت بیماری
-دس یابی به روش های نانو زیست سازگار در حوزه دارو رسانی
, روش های تشخیصی و درمانی
- دست یابی به روش های نوین در علوم شناختی و اعصاب جهت پیش گیری و درمان بیماری ها مبتنی بر ابزار دقیق
9.ب.10.فناوری تولید آنتی بادی مونوکلونال
10.ب.10.فناوری تولید پروتئین های نوترکیب انسانی
11.ب.10.فناوری تولید واکسن های انسانی
12.ب.10.فناوری روش های تشخیص ملکولی
13.ب.10.فناوری کانترها
, بالن ها و استنت های قلبی , ارولوژی و لنزهای تماسی و داخلی چشمی
14.ب.10.طراحی و ساخت دستگاه های پیشرفته تخصصی شامل
MRI و  CTscan
و شتاب دهنده های خطی
15.ب.10.ساخت و فرمو لاسیون ملکول های جدید که دارای ارزش درمانی می باشند
16.ب.10.شناسایی و تهیه فرمولاسیون جدید داروئی مبتنی بر طب سنتی و گیاهی ایران
17.ب.10.تولید فابیر با تکنولوژی نانو جهت استفاده در فیلترهای همودیالیز و
RO پزشکی
18.ب.10.تولید ماشین های دیالیز خانگی و موبایل (در ابعاد مینیاتوری)
19.ب.10.مطالعه بر روی بیماری های نوپدید
20.ب.10.بیماریهای مشترک انسان و حیوان و راهکارهای کنترل آن( با تاکید بر بروسلوزیس و لپتوسپیروزیس
, کیست هیداتیک , CCHF)
21.ب.10.عفونت های دستگاه تنفسی
22.ب.10.تعیین بار بیماری های واگیر
23.ب.10. همه گیرشناسی
,پیشگیری و درمان ایدز
24.ب.10.بیمار های واگیر منتقله از راه آب و غذا
25.ب.10.اتیولوژی
, همه گیرشناسی , تشخیص , پیشگیری و درمان هپاتیت
26.ب.10.اپیدمیولوژی و مداخلات درمانی مناسب سل با تاکید بر سل مقاوم به درمان
27.ب.10.مطالعه بر روی نقش آموزش بهداشت در کنترل بیماری های واگیردار مختلف
28.ب.10.بررسی آگاهی
, نگرش و عملکرد در برخی بیماری های واگیردار مهم ( ایدز , سل , آنفولانزا و ...)
29.ب.10.عفونت های بیمارستانی
30.ب.10.مطالعه بیماری های عفونی در بیماران مبتلا به نقص ایمنی
31.ب.10.غربالگری
, تشخیص , پیشگیری و درمان بیماریهای عفونی منتقله از راه جنسی
32.ب.10.مقاومت های میکروبی و راه های کنترل آن
33.ب.10.لیشمانیوز جلدی و احشایی از نظر اپیدمیولوژی
, راه های کنترل و تولید واکسن
34.ب.10.تعیین تنوع و گونه های حشرات ناقل بیماری ها
35.ب.10.پیشگیری
, درمان و باز توانی بیماری های قلبی عروقی
36.ب.10.اپیدمیولوژی و پیشگیری از سوانح
, حوادث (خانگی , شغلی و جاده ای)
37.ب.10.اپیدمیولوژی
, اتیولوژی و کنترل رفتارهای پر خطر در جوانان با تاکید بر آموزش و تغییر نگرش
38.ب.10.اپیدمیولوژی و پیشگیری شناسایی زود هنگام درمان و بازتوانی سو ء مصرف مواد
39.ب.10.پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات
40.ب.10.تعیین بار بیماری های غیرواگیر
41.ب.10.اپیدمیولوژی
, پیشگیری , شناسایی زود هنگام , درمان و بازتوانی دیابت
42.ب.10.غربالگری بیماری های غیر واگیر ( با تاکید به ریسک فاکتورهای مربوطه )
43.ب.10.پیشگیری
, تشخیص زود هنگام , درمان و بازتوانی در سرطان
44.ب.10.اتیولوژی
, اپیدمیولوژی و کنترل بزهکاری و اختلالات رفتاری ( با تاکید بر خشونت و ...)
45.ب.10.کاهش ناتوانی وعوارض اختلالات باروری
Reproductive health morbidity
46.ب.10.علل اختلالات رشد در کودکان و کنترل آن
47.ب.10.تعیین عوامل زمینه ساز و محافظتی در ایجاد معضلات اجتماعی ( مانند مهاجرت و حاشیه نشینی
, تک  والدی و ..)
48.ب.10.ارزیابی مداخلات کاهش بار بیماری های غیر واگیر و پایش روند آن
49.ب.10.اپیدمیولوژی
, پیشگیری , درمان و بازتوانی استئوپروز
50.ب.10.سلامت روان شهری و مناطق حاشیه ای
51.ب.10.بررسی علل معلولیت های جسمی- حرکتی و ذهنی و روشهای کنترل آن
52.ب.10.اپیدمیولوژی
, اتیولوژی , پیشگیری , شناسایی زود هنگام , درمان و بازتوانی اختلالات روانشناختی
53.ب.10.اتیولوژی , پیشگیری , درمان و باز توانی سندرم متابولیک / چاقی
54.ب.10.تشخیص زود هنگام
, پیشگیری و درمان بیماری های تیروئید
55.ب.10.تشخیص و درمان بیماریهای چشم
56.ب.10. اپیدمیولوژی
, درمان و باز توانی بیماری های ریوی ( با تاکید بر COPD , تومورهای ریوی و ...)
57.ب.10.تشخیص و درمان اختلالات هورمونی (با تاکید بر اختلالات بلوغ و ...)
58.ب.10.پیشگیری
, شناسایی زود هنگام درمان و بازتوانی ناهنجارهای موسکولواسکلتال
59.ب.10.درمان
, ترمیم و باز توانی سوختگی
60.ب.10.تشخیص و درمان نوین بیماریهای مغز و اعصاب ( با تاکید بر سکته های مغزی
, بیماری های دمیلیزان , دژنراتیوو..)
61.ب.10.اپیدمیولوژی و درمان بیماریهای شایع پوستی
62.ب.10.آسیب های شیمیایی
63.ب.10.اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای نقص ایمنی و اتوایمون
64.ب.10.پیشگیری
, تشخیص , درمان بیماری های خونی ( با تاکید بر تالاسمی, اختلالات انعقادی و...)
65.ب.10.پیشگیری و تشخیص بیماری های ژنتیکی (با تاکید بر ناشنوایی و ...)
66.ب.10.بررسی جایگاه سلامت در سیاست های کلی کشور براساس شاخص های معتبر
67.ب.10.ارائه الگوی مناسب با نگرش جدید به
PHC برای ارائه خدمات سلامت در شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها  با تاکید بر ابعاد معنوی و اجتماعی
68.ب.10.مدیریت تامین و تخصیص منابع (انسانی
, مالی و تجهیزات )در سلامت
69.ب.10.مطالعه هزینه – اثر بخشی فناوری ها (سخت افزار و نرم افزار)در نظام سلامت (ارزیابی فناوری های سلامت)
70.ب.10.تحقیقات مرتبط با تعیین کننده های اجتماعی سلامت (
SDH)و عدالت در سلامت
71.ب.10.اصلاح و ارتقای نظام ثبت بیماری ها و مرگ با تاکید بر بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر
72.ب.10.تحقیقات مرتبط با حساب های ملی سلامت (
NHA)
73.ب.10.ارتقای کمی و کیفی بیمه های سلامت
74.ب.10.ارتقای ایمنی بیمار (
patient safety)
75.ب.10.ارائه الگوهای مناسب برای خصوصی سازی و عدم تمرکز
76.ب.10.ارائه الگو های مناسب برای ارتقاء شیوه های زندگی سالم با تاکید بر گروه های آسیب پذیر
77.ب.10.مداخلات موثر در کاهش سوانح و حوادث (خانگی
,شغلی , جاده ای)
78.ب.10.مداخلات موثر جهت مقابله با حوادث غیرمترقبه
79.ب.10.مدل های مناسب ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده در نظام سلامت با تاکید بر پزشک خانواده
,نظام ارجاع و پاسخگویی
80.ب.10.راهکارهای بهینه سازی تجویز و مصرف دارو در کشور
81.ب.10.ارتقای بهداشت باروری با تاکید بر برنامه های سلامت نوجوانان و جوانان
,خشونت خانگی, زایمان طبیعی و سلامت زنان میانسال
82.ب.10.ارائه مدل مناسب برای ادغام سلامت سالمندان در نظام سلامت
83.ب.10.ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش مرگ نوزادان در 4 هفته اول زندگی
84.ب.10.ارائه مدل مناسب برای افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی و ادامه آن تا دو سالگی
85.ب.10.ارائه راهکار مناسب برای تبدیل نتایج تحقیقات به سیاستگذاری
, برنامه ریزی و اجرا(انتقال و تبادل دانش)
86.ب.10.ارائه مدل های مناسب برای ارتقاء مشارکت های مردمی و همکاری های بین بخشی
87.ب.10.مسائل حقوقی
, اخلاقی و قوانین در حیطه سلامت
88.ب.10.انجام مطالعات سلامت و بیماری (
DHS)به صورت دوره ای ( هر پنج سال ) با تاکید بر برآورد نیازها و بهره وری از خدمات سلامت
89.ب.10.مطالعات ملکولی بیماریهای واگیر با شیوع
, مرگ و میر و هزینه های بالا
90.ب.10.مطالعات ملکولی و ایمونولوژیک در زمینه تولید واکسن و درمان های نوین (منوکلونال آنتی بادی)
91.ب.10.بررسی ژنتیک مولکولی بیماری های شایع غیر واگیر (با تاکید با تالاسمی
, هموفیلی , اختلالات شنوایی و بینایی, نورودژنراتیو , قلب و عروق با تاکید بر تشخیص ,درمان و بازتوانی
92.ب.10.مکانیسم های سلولی –مولکولی و ژنتیکی مقاومت های دارویی
93.ب.10.مطالعات مرتبط با تهیه کیت ها و روش های تشخیص نوین در غربالگری و تشخیص های دقیق زودرس بیماریها (مانند
RT-PCR,PGD)
94.ب.10.بررسی ژنتیک
,پاتولوژی و بیولوژی مولکولی تومورها به منظور تشخیص , عملکرد و درمان
95.ب.10.تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی ( به منظور تشخیص
, نحوه عملکرد و درمان)
96.ب.10.مطالعه و تحقیق در مورد سنتز آنزیم ها
,اگزوپلی ساکاریدها , هورمون ها ,فاکتورهای انعقادی و ... با کاربرد در پزشکی
97.ب.10.ایمنی شناسی پیوند عضو و پروتز
98.ب.10.درد و مکانیسم های کاهش آن
99.ب.10.ژن درمانی
100.ب.10.مطالعه و شناخت ایمونولوژیک جمعیت سالم و بیمار با تاکید بر انواع بدخیمی و اختلالات اتوایمون
101.ب.10.فارماکوژنومیکس
102.ب.10.مطالعات سلولی مولکولی و ژنتیک ناباروری
103.ب.10.مطالعات ترانسژنیک به منظور شناخت بیماری ها
,مقاومت دارویی
104.ب.10.ایمونوژنتیک بیماری های آلرژیک
105.ب.10.مطالعات مرتبط با بیوسنسورها
106.ب.10.ایمونودرماتولوژی
107.ب.10.مطالعه سینتیک آنزیم ها
108.ب.10.مطالعات در زمینه سیگنال های مولکولی
109.ب.10.تدوین نقشه جامع علمی عوامل محیطی بیماری زا
110.ب.10.بررسی واگذاری فعالیت های محیطی به بخش خصوصی
111.ب.10.بررسی آلودگی هوا بر سلامت و شناخت راه های کنترل آن
112.ب.10.بررسی ناراحتی های ستون فقرات و علل آن در مشاغل مختلف
113.ب.10.بررسی آلاینده های شیمیایی
, بیولوژیک , فیزیکی محیط و ارائه مداخلات مناسب
114.ب.10.بررسی الگو ی ارتقای سلامت محیط مبتنی بر مشارکت جامعه (
CBI)
115.ب.10.بررسی نظام مدیریت سلامت محیط و کار و ارائه راهکار